
براي خواندن اين 5 نكته به ادامه مطلب مراجعه كنيد

1- ابتدا در محدوده ی جغرافیایی خودتان به فکر توسعه باشید
شهاب کاویانی بنیانگذار CoFoundersLab که خدمات شرکتش در 40 بازار مختلف به صورت بین المللی ارائه می شود، تجارب بسیار زیاد خود را به این صورت بیان می کند. او اعتقاد دارد اگر شما قصد گسترش کسب و کارتان را دارید، بهتر است در حلقه های متمرکز و به صورتی بومی این کار را انجام دهید. او دلیل ساده ای برای این کار ذکر می کند: هزینه سرسام آور بازاریابی. او اعتقاد دارد بهترین و کم هزینه ترین بازاریابی همان دهان به دهان چرخیدن شهرت و خدمات یک کسب و کار است، و این شیوه در محدوده های جغرافیایی نزدیک، خوب جواب می دهد.
۲- گام خودتان را حفظ کنید؛ نگران سرعت رقبا نباشید
طبیعی است که با دیدن سرعت دیگران، شما هم وسوسه شوید که با شتاب بیشتری کسب و کار خود را توسعه دهید؛ ولی آیا آمادگی رفتن از مرحله کنونی به مرحله بعدی را دارید؟ هالی مرچیسون بنیانگذار Hall Pass Tour برگزار کننده کنسرت های دانش آموزی، تجارب زیادی در مورد استراتژی های توسعه ی واقعگرایانه دارد. او نظر خود را این گونه بیان می کند: "نگران سرعت بالای رشد شرکت های دیگر نباشید. همه ی ما اهداف، ایده ها و منابع مختلفی داریم."
۳- همواره مشتریانتان را در اولویت قرار دهید
بسیاری از مواقع، زمانی که یک کسب و کار، اندکی رونق می گیرد، صاحبان کسب و کار مشتریان شان را فراموش می کنند. نکته ای بسیار مهم که «ناما بلوم» بنیان گذار Hello Flo به آن اشاره می کند. او از اهمیت رضایت مشتریان و وجود شفافیت در روابط با مشتریان صحبت به میان آورده و ادامه می دهد که: "مشتریان شما کسب و کار شما هستند. هر اتفاقی که بیافتد، آن ها باید در اولویت قرار گیرند."
۴- بین خلق برند، و گسترش کسب و کار تعادل ایجاد کنید
همواره سعی کنید همزمان با این که به توسعه کسب و کارتان می پردازید، بر روی وفاداری مشتریان تان و حفظ ارتباط با آن ها کار کنید. نکته ی مهم، ایجاد تعادل میان این دو کار است. کارا گولدین مدیر عامل Hint در مورد اهمیت این اصل اساسی می گوید: "از رشد هوشمندانه ی کسب و کار خود اطمینان حاصل کنید... مطمئن شوید که به شکل متعادل در دو حوزه گسترش کسب و کار و گسترش برند قدم بر می دارید... بسیاری از برند ها بوده اند که بدون کار بر روی مشتریان (خلق برند)، سیستم های توزیع بزرگی راه انداخته اند. سقوط آن ها حتمی است. بسیاری دیگر از شرکت ها هم که فقط بر روی مشتریان کار می کنند و توسعه را فراموش می کنند. بین این دو امر مهم تعادل ایجاد کنید."
۵- انگیزه ی اصلی تان را از توسعه بدانید
اصولا چرا تصمیم به گسترش گرفته اید؟ افزایش درامد یا ایجاد فرصت های نو؟ این سوال مهمی است که نیاز به یک پاسخ معقولانه دارد. آماندا استاینبرگ بنیانگذار شرکت رسانه ای DailyWorth به این نکته ی اساسی اشاره می کند که بسیاری از مدیران عامل در شرکت ها، هدف اصلیشان از توسعه، خلق درامد بیشتر، از هسته اولیه کسب و کارشان است. در حالی که توجه نمی کنند که زمانی که هسته اصلی کسب وکار جواب نمی دهد، نمی توانند انتظار توسعه داشته باشند.