موضوعات این مطلب :
مقالات علمی
,
بگذارید در همین ابتدا بگویم این قیاس فقط بخاطر این انجام شد تا مصرف
کننده محترم ایرانی با چشم باز و اطلاعات کافی در مورد خودرو پژو ۳۰۱ تصمیم
بگیرد. البته اگر قصد خرید داشته باشید باید در حساب بانکیتان چیزی بیشتر
از ۸۰ میلیون تومان موجود باشد.

خودرو پژو ۴۰۵ که روزگاری بهترین خودرو سال اروپا از نگاه مشتریان بود
این روزها با اسامی گوناگون همچنان در کشورمان تولید می شود. با نگاهی گذرا
به ظاهر دو خودرو بلافاصله متوجه پیشرفت تکنولوژی و طراحی فرانسویها
خواهید شد. پژو ۴۰۵ و اعقاب آن همانند پارس و ۴۰۵ SLX همگی از همان بدنه
قدیمی ۱۹۸۷ بهره می جویند و تنها در سپرها و چراغها متفاوت هستند. یک بدنه
مکعبی شکل که امروزه حتی والدین نیز آن را بسان یک اسباب بازی ساده برای
پرورش فکر نوزادان بکار می برند تا با احجام هندسی آشنا شوند.
این خودرو در اروپا تا سال ۱۹۹۷ تولید شد و در این مدت تغییراتی در شکل
سپرها و داشبورد به خود دید اما همواره نامش ۴۰۵ بود. پژو برای این خودرو
دو موتور ۱۶۰۰ سی سی و ۲۰۰۰ سی سی کاربراتوری در نظر گرفته بود که از هر دو
مدل در ابتدای ورود این فرانسوی به کشورمان راه پیدا کردند. در آن سالها
پژو ۴۰۵ به روزترین خودروی بازار کشورمان بود و تابلوهای تبلیغاتی
خیابانهای پایتخت پر بود از شمایل “پژو ۴۰۵ ایران”. در سالهای ابتدایی دهه
۸۰ خورشیدی با مصوبه هیات دولت برای مبارزه با آلودگی هوا خودرو سازان موظف
شدند تا تولیدات کاربراتوری را متوقف و موتورهای خود را به سامانه
انژکتوری مجهز نمایند. در این راستا یک موتور ۱۸۰۰ سی سی انژکتوری به ایران
راه پیدا کرد که بنیانگذار بسیاری از تحولات آتی در ایران خودرو شد. این
موتور با نام اختصاری L3 هم اکنون در خودرو ملی سمند هم بکار می رود.
در حال حاضر نزدیک به ۳۰ سال از معرفی و تولید ۴۰۵ می گذرد و این خودرو
(پارس) هم اکنون با تیراژ بسیار پایینتر توسط ایزان خودرو در مصر هم تولید
می شود. این خودرو در چند کشور دیگر نظیر لهستان، تایوان، اندونری و مالزی
تا سال ۱۹۹۵ مونتاژ شده بود. شایان ذکر است که پژو ۴۰۵ در مستعمره سابق
فرانسه یعنی زیمبابوه نهایتا تا سال ۲۰۰۲ مونتاژ شد!

در اهمیت و جایگاه ۴۰۵ همین بس که نخستین خودرو ملی ایران با نام سمند
زاییده پلتفرم این خودروی اروپایی و البته قدیمی است. هنگامی که دنا و سمند
را با هم مقایسه میکنیم قطعا به شدت نا امید شده و دنا را همان سمند فیس
لیفت خواهیم نامید. اما با مقایسه ۴۰۵ و ۳۰۱ شما به این نکته پی برید که
واقعا یک خودروی جدید متولد شده است.این خودروی جدید از لحاظ ابعاد تقریبا مشابه همان ۴۰۵ قدیمی است که با توجه
به ابعاد خودرو ما شاهد یک اتومبیل در سایز یک سدان کوچک – متوسط در
اندازه ۴۰۵ و سمند هستیم. اگرچه فاصله بین دو محور جلو و عقب در ۳۰۱ کمی
کمتر از ۴۰۵ است و این مساله در کنار شیب ستونها و ضخامت درها نوید کابینی
کوچکتر از ۴۰۵ را میدهد، اما دیگر در هیچ قسمتی شباهتی به پیرمرد قصه ما
ندارد. پر واضح است که یک اتومبیل چابکتر با مصرف سوخت پایینتر و البته
ظاهری زیباتر از خواص طبیعی یک خودروی جدید است.
قطعا در زمان عرضه عمومی این اتومبیل، بازار خودروی کشورمان شاهد
خودروهای تولید روز از خودروسازان مطرح جهانی خواهد بود که حتی به لطف
حمایتهای تعرفهای از تولیدات داخل و وضع عوارض سنگین برای واردات هنوز هم
میتوانند برای ۳۰۱ شاخ و شانه بکشند. نمونه این خودروها، کیا، ریو و
هیوندای اکسنت خواهد بود آنهم با لیست طویلی از تجهیزات جانبی و البته
چهرهای به روزتر.
توجه داشته باشید که ۳۰۱ دوسال پیش خودروی بهروزی بوده بطوریکه تولید
پژو ۳۰۱ در ایران خودرو شبیه تولید کیا سراتو نسل قبل در سایپا به نطر
میرسد. در دنیای امروز و بهویژه در صنعت خودرو که تکنولوژی به سرعت در
حال متحول شدن و پیشرفت است، ما به سراغ تولید خودروهایی میرویم که طراحی
آنها به روز نیست و از زمان انعقاد قرارداد تا تولید و عرضه، قطعا فاصله
تکنولوژیک و سبک طراحی این تولید با تولیدات بهروز دنیا فاصلهای معنا دار
خواهد بود.
نظر شما چیست؟